Sokkoló volt. Igazából sok új információ nem ért, mégis olyan gyorsan és nagy erővel tartolt rajtam végig a belátás: ez itt már élesbe megy.
A nap az alakuló értekezlettel kezdődött. Ekkor az igazgatónő elmondta az új tanévvel kapcsolatos változásokat: személyi változások (új kollégák; pedagógusok és műszaki személyzet), környezeti változások (új szekrények, használatuk), új szabályok (pl. a szekrényekkel mit engedjünk és mit ne), törvényi változások (osztályzás visszaállítása az alsó tagozaton 2. osztálytól). Ha ezekkel kapcsolatban a pedagógusoknak teendője akadna, azt az igazgató elmondja, és nekünk, jó alkalmazottakként teljesíteni kell. Az alakuló értekezleten szó volt továbbá az éves munkatervről, de ezt csak nagyon nagy vonalakban tárgyaltuk, mivel a részletezése az alakuló értekezlet után tartandó munkaközösségi értekezleten hangzott el. Erről majd később írok bővebben. Az igazgatónő a tantárgyfelosztás bemutatásával folytatta az alakuló értekezletet. A tantárgyelosztás arról szól, hogy kinek milyen és hány órája, melyik osztályban van. Ez nem egyezik az órarenddel, hanem csak egy statisztikailag összesített adathalmaz. Nekem pl. azt mondták, hogy 19,5 órám van, ami áll: 7 óra magyar (saját osztály), 5 óra német (saját osztály), 5 óra német (első osztály!!), 1,5 óra rajz (saját o.), 1,5 óra technika (saját o.). A teljes állás 22 órát jelent, így a maradékot a korrepetálások fogják kitenni. Így leszek 22 órában teljes állású helyettes osztálytanító és német nyelvtanár, ahogy a munkaszerződésemben van.
Apropó, munkaszerződés. Jó sokminden kell hozzá: erkölcsi bizonyítvány, magánnyugdíj tagság, OEP-es munkavállalói papír (ezt adnak a munkahelyen), diploma, iratok (TAJ-kártya, személyi, lakcímkártya, adókártya). A szerződés meghatározott időre szól, egy évre, mivel a gyakornoki rendszer ezt írja elő. Az egy év után derül ki, hogy meghosszabbítják-e a szerződést, illetve nem.
A kis kitérő után vissza a nap történéseihez. Az értekezletek során jelenléti ívet kell kitölteni, méghozzá ebben az iskolában kétfélét. Egy az iskola sajátja, tudosító jelleggel, hogy ki volt ott és ki nem. A másik pedig egy hivatalos jelenléti ív, melyet akkor kell kitölteni, amikor nincs tanítás, hanem értekezlet, vagy más okból, nem tanításért benn levő pedagógus jelenlétét igazolja. Figyelni kell a pontos adminisztrációra. :(
Ami engem nagyon meglepett, hogy kaptam 5 órát az elsőben. Év végén nem így beszéltük az igazgatónővel. Úgy volt, hogy könnyítésképpen ugyanolyan tanmenetű fél németcsoportot fogok kapni másik németes osztályként, mint amilyenek a "saját" gyerkőceim. Hát, nem így lett. Egyelőre halvány segédfogalmam sincs, hogy mit kezdjek majd egy kisebb zsák elsőssel, hogyan álljak neki velük németezni. Annyi világos, hogy sok mozgás, játék, ének, vers és miegymás, de hogy ez valójában hogy is lesz, arról még elképzelésem sincs. Nagyon gyorsan be kell szereznem rengeteg mindent: zenéket, dalokat, képeket, verseket, kazettákat és sorolhatnám itt a végelláthatatlanságig.
Az alakuló ülés után a munkaközösségek ültek össze. Ez az egy területen dolgozók szakami közössége, így pl. van alsós munkaközösség, ahol a tanítók vannak, van napközis munkaközösség, ahol a napközisek, művészeti, ahol a magyarosok, rajzosok, énekesek stb, vannak. A munkaközösségeknek van egy vezetője, őhozzá kell fordulni minden, a munkaközösséget érintő problémával. A tanmeneteket, amelyeket szeptember közepéig kell leadni, az adott munkaközösség-vezető bírálja el. A tanmeneteket az én iskolámban megöröklik egymástól a tanítók, így én a tavalyi 4.-es tanmenetet kapom meg. Mivel elég nagy munka egy ilyet kidolgozni, és most, hogy belelátok, biztosan kell hozzá tapasztalat, ezért úgy gondolom, hogy más iskolában sem igen jellemező, hogy minden pedagógussal, minden évben újat készíttettnének. Átdolgozása, aktualizálása bizonyára megtörténik, de ebben is a munkaközösség közös munkája van benne, nem egyedül kell ezzel megküzdeni.
A munkaközösségi értekezleten a vezető bemutatta az éves munkatervet. Röviden összefoglalva: irtózatos sok program lesz, nagyon sok munka vár rám.
A németes munkaközösségnek is tagja vagyok, mivel németet is fogok tanítani, ezért a németes munkaközösségi ülésen is részt kellett vennem, ahol többnyire a munkaközösségre vonatkozó munkatervvel foglalkoztunk, igen röviden.
Ezután az osztályom volt tanító nénijével beszélgettem, segített, igyekezett ellátni mindenféle tanáccsal. Eléggé megnyugtatott engem, azt mondta, hogy leginkább a tanmentben leírtakat kell követni, amire ebben az iskolában nagyon adnak, így azt vegyem alapul. A tanmenet pedig segít eligazodni a tanulási-tanítási folyamatban, szinte visz magával, így ne izguljak miatta, menni fog. Az éve elején ismételjek a gyerekekkel, erre a tankönyv is ad lehetőséget és a tanmenetnek is része. Bele fogok jönni. Talán. Egyelőre azért sokminden igen homályos.
Meglepő volt, hogy ma orvosi vizsgálaton is részt kellett vennem. Nem is tudtam, hogy van ilyen. Szóval, ha más is íly tudatlanságban élt volna eddig: van. Kb. olyan, mint amilyeneken az iskolában régen (ált.isi, középisk.) részt vettünk.
Szóval mire ma hazaértem, már úgy éreztem a fejemet, hogy lufiból van. Így egy viszonylag ingerszegény nyár után nem volt könnyű a mai nap. Holnapra ki kéne találni, hogy miként díszítjük a termet a párommal (egy idősebb hölgy), meg hogy mi az, amiről még nem tudok, mert még olyan is van…amikor olyan homály van az ember fejében, hogy még kérdezni sem tud. De nem baj, majd csak lesz valahogy :)